[ততঃ প্রবিশতি ভরতো রখেন সুতশ্চ
(সাবেগম) সূত! চিরং মাতুলপরিচয়াদবিজ্ঞাতবৃত্তান্তোঽস্মি। শুতং ময়া দৃঢ়মকল্যশরীরো
মহারাজ ইতি। তনুচাতা- পিতৃর্মে কো ব্যাধিঃ।
হৃদয়পরিতাপঃ খলু মহা
ভরতঃ-
ভরঃ-
কিমাতং বৈদ্যার?
সুতঃ-
ভরতঃ-
ম খলু ভিষাস্তর নিপুণাঃ।
কিমাহারং ভুক্তে শয়নমপি
ভূমৌ নিরশনঃ
কিমাশা স্যাত্ব
সুতঃ-
ভরতঃ-
সুতা- ভরতঃ-
দৈবম।
রতি হৃদয়ং বাহয় রথম্।
যদাজ্ঞাপয়তি আয়মান ।
[ক্ষণাৎ পর]
আয়ুমন্! সোপয়ে হত্তয়া বৃক্ষাণামণ্ডিতঃ খনুযোধ্যরা ভবিতব্যম্ । অহো নু খলু স্বজনদর্শনোৎসুকস্য তুরতা যে মনসঃ।
[প্রবিশ্য
জয়তু কুমারঃ। উপাধ্যায়া ভবন্তমাঃ।
ভরতঃ-
কিমিতি কিমিতি
একনাড়িকাবিশেষঃ কৃত্তিকাবিষয়ঃ। তস্মাৎ প্রতিপন্নায়ামের রোহিণ্যামযোধ্যাং প্রবেক্ষ্যতি
কুমারঃ।
ভরতঃ-
ভরতঃ-
বাড়মেবম্। ন ময়া গুরুবচনমতিক্রান্ত পূর্বম্। গচ্ছ তুম্ ।
দাজ্ঞাপয়তি কুমারঃ। (নিষ্ক্রান্তঃ)
অর্থ কস্মিন্ প্রদেশে বিশ্রমিধ্যে? ভবতু, দুষ্টম্। এতদিন বৃক্ষান্তরাবিষ্কৃতে দেবকুলে মুহূর্তং বিশ্বমিয্যে। তদুভয়ং ভবিষ্যতি দৈবতপূজা বিশ্রম্য। অথচ উপোপবিশ্য প্রবেষ্টব্যানি
নগরানীতি সৎসমুদাচারঃ। তস্মাৎ স্থাপ্যতাং রথঃ।
সুতা-
যদাজ্ঞাপয়তি আয়ুষ্মান। (রথং স্থাপয়তি
ভরতঃ-
[রধানবর্তীর্য) সুত! একান্তে বিশ্রাময়াশ্বান।
যদাজ্ঞাপয়তি আয়ুষ্মান।
সুতঃ-
ভরতঃ-
[প্রতিমাগৃহং প্রবিশ্যালোক্য চা অহো কিয়ামাধুর্য, পাষাণানাম্। অহো ভাবগতিরাকৃতীনাম্ ।
দৈবত্তোদ্দিষ্টানামপি মানুষবিশ্বাসতাসাং প্রতিমানাম্। কিন্তু খলু চতুর্দৈবতোহয়ং তোমা? অথবা যানি তানি ভবস্তু। অস্তি ভাবনে মনসি প্রহর্ষঃ।
[প্রবিশতি দেবকুলিকঃ
ভরতঃ- নমোহস্তু।
ন খলু ন খলু প্রণামঃ কার্যা।
ভরা- মা তাবদ ভোঃ।
বক্তব্যং কিঞ্চিদমাসু বিশিষ্টঃ প্রতিপালাতে।
দেবকুলিকঃ-
কিংকৃতঃ প্রতিষেধোহয়ং নিয়মপ্রভবিষ্ণুতা ॥
দেবকুলিকঃ- ন খলুেণ্ডৈ কারণৈঃ প্রতিষেধয়ামি ভবন্তম্। কিন্তু দৈবতশঙ্করা ব্ৰাহ্মণজনস্য প্রণামং
ক্ষত্রিয়া হাতবস্তুঃ।
এবম্। ক্ষত্রিয়া হাত্রভবন্তঃ। অথ কে নামারভবন্তঃ। দেবকুলিকঃ-
ইক্ষ্বাকঃ।
ভরতঃ- [সহর্ষম্] ইচ্ছাকৰ ইতি। এতে তে অযোধ্যাকর্তারা। ভোঃ যদৃচ্ছয়া খলু ময়া মহৎ
ফলমাসাদিতম্। অভিধীয়তা - কাদভবা?
দেবকুলিকঃ- অ্যয়ং দিলীপঃ।
ভরতঃ- পিতৃপিতামহো মহারাজস্য।
দেবকুলিকঃ- অগ্রভবান্ রঘু।
ভরতঃ- পিতামহো মহারাজস্য
দেবকুলিকঃ- অগ্রভবানজাঃ
ভরতঃ- পিতা ভাতস্য। কিমিতি কিমিতি?
দেবকুলিকঃ অয়ং দিলীপঃ অয়ং রঘুঃ অামরাঃ।
ভরতঃ- ভবস্তং কিঞ্চিৎ পুচ্ছামি। ধরমাণানামণি প্রতিমা স্থাপ্যস্তে?
দেবকুলিকঃ- ন খলু, অতিক্রান্তানামের।
ভরতঃ-
তেন হ্যাপুচ্ছে ভবস্তম্
দেবকলিকঃ- তিষ্ঠ-
যেন প্রাণাশ্চ রাজ্যঞ্চ সত্রীশুভার্থে বিসর্জিতা।
ইমাং দশরথসা ত্বং প্রতিমাং কিং ন পুচ্ছসে
ভরতঃ-
O
=
হা তাত! [মূর্ছিতঃ পততি, পুনঃ প্রত্যাগতা| হৃদয়। ভব সকাম, যৎকৃতে শঙ্কসে তুং শুধু পিতৃনিধনং তদ্গচ্ছ ধৈর্যং চ তাবৎ স্পৃশতি তু যদি নীচো মাময়ং শুরুশব্দ---থচ ভবতি সত্যং ভগ্ন দেহো বিশেষ্যঃ। আর্যা দেবকুলিকাঃ-আৰ্যোত ইক্ষ্বাকুকুলালাপঃ খয়ম্। কশ্চিৎ কৈকেয়ীপুত্রো ভরতো ভবান্ ন
ভরতঃ- অর্থ কিম্, অথ কিম্ । দশরথপুরো ভরতোহস্মি ন কৈকেয্যাঃ দেবকুলিকঃ- তেন হ্যাচ্ছে ভবত্তম।
ভাতা- তিষ্ঠ । শেষমভিধীয়তাম্।
দেবকুলিকাঃ- কা গতিঃ । শুয়তাম্ । উপরতত্রভবান দশরথঃ। সীতালক্ষ্মণসহায়স্য রামস্য বনগমনপ্রয়োজনং
ভরতঃ- কথং কথমার্যোঽপি বনং গতঃ। [দ্বিগুণং মোহমুপগতঃ]
দেবকুলিকঃ- কুমার! সমাশ্বসিহি সমাশ্বসিহি ।
অযোধ্যামটবীভূতাং পিত্রা ভ্রাতা চ বর্ণিতাম্।
পিপাসার্তোজনুধাবামি ক্ষীণতোয়াং নদীমিবয়
"ভরতস্য প্রতিমাদর্শনম্' শীর্ষক নাট্যাংশটি ভাসরচিত 'প্রতিমানাটক' থেকে সংকলিত। ভাসের তেরখানা নাটকের মধ্যে 'প্রতিমানাটক' অন্যতম। রামায়ণের কাহিনী অবলম্বনে নাটকটি রচিত। কৈকেয়ীর ষড়যন্ত্রে রামের বনগমন থেকে আরম্ভ করে রাবণবধের পরে সীতাসহ রামচন্দ্রের অযোধ্যায় প্রত্যাগমন পর্যন্ত সমস্ত কাহিনীর সমাবেশ হয়েছে এই নাটকে। মাতুলালয় থেকে প্রত্যাবৃত্ত ভত প্রতিমাগৃহে রক্ষিত মৃত পিতার মূর্তি দেখে পিতার মৃত্যু সংবাদ জানতে পারেন এ বিষয়টিই সংকলিত নাট্যাংশের উপজীব্য বিষয়। শব্দার্থ ভিষজ চিকিৎসকগণ। আজ্ঞাপয়তি আদেশ করেন। প্রবিশ্য প্রবেশ করে। মনসি মনে।
বাঢ়ম্ হ্যাঁ। বিশ্রমিয্যে - বিশ্রাম করব। দৈবপূজা দেবপূজা। উপরতঃ- প্রয়াত। সন্ধি বিচ্ছেদ। পিতৃর্মে = পিতুঃ + মে। বিশ্রাময়াশান্ = বিশ্রাময় + আশ্বন। খলুেতৈঃ = খলু + এতৈঃ।
কস্তাদভবান্ = ক + তাবৎ + অতবান্। কারণসহ বিভক্তি নির্ণয় = তস্মাৎ- হেতু অর্থে ৫মী। ময়া- অনুরকর্তায় ওয়া মনসি- অধিকরণে ৭মী। প্রতিমাঃ- উক্তকর্মে ১মা। পিপাসার্তঃ- কর্তায় ১মা। ব্যাসবাক্যসহ সমাস নির্ণয় ব্রাহ্মণজনসা- ব্রাহ্মণ এর জনঃ (কর্মধারয়ঃ), তস্য। মহারাজস্য- মহান রাজা।
দৈবতপূজা—- দেবতস্য পূজা (ষষ্ঠী তৎপুরুষঃ)।
ব্যুৎপত্তি নির্ণয় : ব্যাধিঃ = বি-আ-√ধা + কি বাহয় = হ্ + ণিচ্ + লোট হি। আয়ুমান্ = আয়ুষ্ + মতুপ। প্রবিশ্য = প্ৰ - বিশ + লাপ। প্রণামঃ প্রণম্ +
আরও দেখুন...