গীতাচয়নম্
(ক) কর্মবিষয়কাঃ শোকাঃ
কর্মণ্যেবাধিকারস্তে মা ফলেষু কদাচন।
যা কর্মফলহেতুভূমা তে সঙ্গোহত্বকর্মণি ॥ ২/৪৭
নিয়তং কুরু কর্ম ত্বং জ্যায়ো হ্যকর্মণঃ।
শরীরযাত্রাপি চ তে ন প্রসিধ্যেদকর্মণঃ ॥ ৩/৮
যজ্ঞার্থাৎ কর্মণোহন্যত্র লোকো২য়ং কর্মবন্ধনঃ ।
তদর্থং কর্ম কৌন্তেয় মুক্তসঙ্গঃ সমাচর । ৩/৯
ন বুদ্ধিভেদং জনয়েদজ্ঞানাং কর্মসঙ্গিনাম্।
যোজয়েৎ সর্বকর্মাণি বিধান যুক্তঃ সমাচরন 3/26
(খ) জ্ঞানবিষয়কাঃ শোকাঃ
শ্রেয়ান দ্রব্যময়াদ্যজ্ঞাজ জ্ঞানযজ্ঞঃ পরন্তপ।
সর্বং কর্মালিং পার্থ জ্ঞানে পরিসমাপ্যতে ॥৪/03
তদ্বিন্ধি প্রণিপাতেন পরিপ্রশ্নেন সেবয়া।
উপদেক্ষ্যস্তি তে জ্ঞানং জ্ঞানিনস্তত্ত্বদর্শনঃ ৩/৩৪
নহি জ্ঞানেন সদৃশং পবিত্রমিহ বিদ্যতে।
তৎ স্বয়ং যোগসংসিদ্ধঃ কালেনাত্মনি বিন্দতি ॥ ৪/৩৮
শ্রদ্ধাবান লভতে জ্ঞানং তৎপরঃ সংযতেন্দ্রিয়ঃ।
জ্ঞানং লম্বা পরাং শান্তিমচিরেপাধিগচ্ছতি । ৪/৩৯
নিম্ন মাধ্যমিক সংস্কৃত
(গ) ভক্তিবিষয়কাঃ শোকাঃ
সততং কীৰ্ত্তয়ন্তো মাং যতন্তশ্চ দৃঢ়ব্রতাঃ।
নমস্যগুণ্ড মাং ভক্ত্যা নিত্যযুক্তা উপাসতে ৯/১৪
পত্রং পুষ্পং ফলং তোয়ং যো মে ভক্ত্যা প্রযচ্ছতি ।
তদহং ভক্ত্যুপহূতমনামি প্রতাত্মনঃ । ৯/২৬
ক্ষিপ্রং ভবতি ধর্মাত্মা শশ্বচ্ছান্তিং নিগচ্ছতি।
কৌন্তেয় প্রতিজানীহি ন মে ভক্তঃ প্রণশ্যতি ৯/৩১
যো ন তুষ্যতি ন শ্লেষ্টি ন শোচতি ন কাঙ্ক্ষতি।
শুভাশুভপরিত্যাগী ভক্তিমান্ যঃ স মে প্রিয়ঃ ॥ ১২/১৭
অনুশীলনী
শব্দার্থ :
অকর্মণঃ - কর্ম না করা থেকে। প্রসিষ্যেৎ – নির্বাহ হয়। যোজয়েৎ - কর্মে নিযুক্ত রাখবেন। কৌন্তেয়
-
হে কুন্তীপুত্র। বিদতি - লাভ করে। জ্ঞানং তৎপরঃ – জ্ঞাননিষ্ঠ। সংযতেন্দ্রিয়ঃ – জিতেন্দ্রিয়। পরিপ্রশ্নেন
- বিনীত জিজ্ঞাসার দ্বারা। ভক্যুপহূতম - ভক্তিপ্রদত্ত। প্রতিজানীহি – নিশ্চয়রূপে জান।
ব্যাকরণ
(ক) সন্ধি বিচ্ছেদ :
হ্যকর্মণঃ = হি + অকর্মণঃ। প্রসিখ্যে কর্মণঃ প্রসিধ্যেৎ + অকর্মণঃ। কর্মণ্যেবাধিকারস্তে = কর্মণি + এব
=
+ অধিকারঃ + তে। পবিত্ৰমিহ = পবিত্রম্ + ইহ। কর্মাশিলং = কর্ম + অখিলং। নিদর্শনঃ =
জ্ঞানিনঃ + তত্ত্বদর্শিনঃ। শান্তিং শশ্বৎ + শান্তিং।
(খ) কারণসহ বিভক্তি নির্ণয় :
অকর্মণঃ - অপেক্ষার্থে ৫মী। জ্ঞানেন 'সদৃশম্' শব্দযোগে ৩য়া। কর্মণি – অধিকরণে ৭মী। শ্রদ্ধাবান
-
- কর্তায় ১মা জ্ঞান কর্মে হয়া। সেয়া - করণে ওয়া। ভা - করণে ওয়া।
-
(গ) ব্যাসবাক্যসহ সমাসের নাম :
শরীরযাত্রা শরীরস্য যাত্রা (৬ষ্ঠী তৎ)। সংযতেন্দ্রিয়ঃ সংযতানি ইন্দ্রিয়াণি যস্য সঃ (বহুব্রীহি)।
তত্ত্বদর্শিনঃ – তত্ত্বং পশাস্তি যে (উপপদত)। দৃঢ়তাঃ – দৃঢ়ং ব্ৰতং যেষাং তে (বহুব্রীহি)। ধর্মাত্মা – ধর্মঃ
-
-
আত্মা যস্য সঃ (বহুব্রীহি)।
প্রশ্নমালা
শূন্যস্থান পুরণ কর :
(ক)
- সর্বকর্মাণি বিধান যুক্তঃ সমাচরন।
(খ) তদর্থং কর্ম কৌন্তেয়
- সমাচ
(গ) -তে জ্ঞানং জ্ঞানিনস্তত্ত্বদর্শিনঃ ।
(ঘ) নমস্যন্তশ্চ মাং ভক্ত্যা -
- উপাসতে।
(ঙ) ক্ষিপ্ৰং ভবতি ধর্মাত্মা
বাক্য গঠন কর :
নিগচ্ছতি।
কুরু, সমাচর, কদাচ বিদ্যতে, প্রণশ্যতি।
শব্দার্থ লেখ :
কৌন্তেয়, অকর্মণঃ, বিন্দতি, সংযতেন্দ্রিয়ঃ, প্রতিজানীহি।
81
ভাবার্থ দেখ
কালেনাত্মনি বিন্দতি
মে প্রিয়া
(খ) যোন
(ক) নহি.
(গ) নিয়তং কুরু
সন্ধি বিচ্ছেদ কর :
প্রসিদোদকর্মণঃঃ
পরিভ্রমিহ, শশ্বচ্ছান্তিং, কর্মখিলং, হাকর্মণঃ।
কারণসহ বিভক্তি নির্ণয় কর :
কর্মণি, ভক্ত্যা, অকর্মণঃ, জ্ঞান, জ্ঞানেন।
ব্যাসবাক্যসহ সমাসের নাম লেখ :
তত্ত্বদর্শিনঃ, শরীরযাত্রা, দৃঢ়ব্রতাঃ, ধর্মাত্মা।
বাংলায় অনুবাদ কর :
(ক) কর্মণ্যেবাধিকারস্তে · সঙ্গোহত্বকর্মণিঃ
(খ) শ্রদ্ধাবান
শান্তিমচিরেণাধিগচ্ছতি
পত্রং
প্রতাত্মনঃ।
ক্ষিপ
প্রণশ্যতিঃ
ভক্তিসম্পর্কিত একটি শোক মুখস্থ দেখ ।
১০। শ্রীমদৃভগবদ্গীতার চতুর্থ অধ্যায়ের ৩৯ নম্বর লোকটি উদ্ধৃত কর।
১১। কর্মবিষয়ক একটি শোক মুখস্থ লেখ।
আরও দেখুন...